
Suosittelemme että vierailet ABC sivustolla läppärillä tai padilla – näet huimasti enemmän ohjeita ja vinkkejä!
Kasvattajan ABC
Tälle sivulle olemme koonneet Sinulle pioniharrastuksemme myötä syntyneitä kokemuksia ja hyväksi havaittuja toimintatapoja, jotta pionimme kukkivat, voivat paremmin ja siemenemme pysyvät järjestyksessä.
Täällä hetkellä infopakettimme ulottuu aina siemenpussin askartelusta puupionien talvisuojaukseen, ja pionien ruukutuksesta juurakoiden istutukseen. Siemenkasvatus on laaja aihepiiri. Siitäkin on jo Sinulle tarjolla yksi kokonaisuus. Kasvattajan ABC sivusto täydentyy koko ajan – kannattaa käydä katsomassa!
Klikkaa kuvaa ja saat ne avattua suurempina & löydät yksityiskohtaiset ohjeet.

Kaiva juurakolle tarpeeksi tilava istutuspesä.

Kuopan pohjalle voi heittää hevosenlantaa ja luujauhoa. Luujauho kannattaa laittaa syvälle kuoppaan, etenkin jos perheessä on herkkänenäisiä nelijalkaisia. Laita myös nimikyltti valmiiksi.

Kaada kuoppaan vielä reilu litra vettä.

Miss American kaunis juurakko valmiina istutukseen. Istuta juurakko kuoppaan silmut ylöspäin.

Silmujen tulisi jäädä 3-5 cm pintatason alapuolelle. Kuvan bambutikku auttaa juurakon asettelussa istutuskuoppaan.

Silmujen ympärille kannattaa jättää tilaa vielä soralle. Soran avulla pintavesi kulkeutuu samantien alaspäin.

Peitä istutuskuoppa soralla kekomaiseen muotoon. Talven mittaa sora painuu ja sitä onkin hyvä lisätä vuosittain taimien suojaksi.

Sorakeko voi jäädä reilusti koholle penkistä. Talven aikana sora painuu ja sitä onkin hyvä lisätä taimille joka vuosi. Muista myös nimikyltti.
Pionijuurakon istutusohjeet
Istutukseen valmistautuminen – Ota esiin luujauho, lapio ja kastelukannu.
Päätypenkissä on taimen mentävä kolo valmiina merkittynä bambutikulla. Penkki ja lannoitus ovat kaksi vuotta vanhoja. Penkin pohjalla on hevosenlantaa. Nyt lisäsin lannoitteeksi nyt luujauhoa. Se kannattaa laittaa syvälle kuoppaan, varsinkin jos perheessä on nelijalkaisia ja herkkänenäisiä karvaturreja
Kastelin istutuskuopan, koska meillä on ollut todella kuiva kesä. Vapun jälkeen, elokuun loppuun satoi yhteensä alle 30 ml. Edelleen maa on märkää vain pinnalta.
Juurakon asetteleminen istutuskuoppaan on oikeastaan taidetta. Silmut tulisi jäädä 3-5 cm pintatason alapuolelle. Ilmakuoppia ei saisi jäädä, kun kuoppa mullalla täytetään. Soran tulee peittää silmut. Se varjelee niitä kosteudelta. Soraa tulee kekomaisesti myös pinnan yläpuolelle.
Meillä on harvoin talvella pysyvää lumipeitettä. Lumi tulee, sulaa ja vesi jäätyy melkein viikoittain toistuvana. Sora estää, ettei jää tukehduta koko tainta. Talven mittaa sora "uppoaa" – sitä joutuu lisäämään joka vuosi taimille. Nyt kevättä kohti!
Klikkaa kuvia – saat ne avattua suurempina ja pääset lukemaan tarkemman ohjeistuksen.

Kaiva juurakolle tarpeeksi tilava istutuspesä, joka on noin 50 cm syvä. Savimaa, johon on lisätty hiekkaa, sopii parhaiten pioneille.

Kuopan pohjalle voi heittää hevosenlantaa ja luujauhoa. Luujauho kannattaa laittaa syvälle kuoppaan, etenkin jos perheessä on herkkänenäisiä nelijalkaisia. Laita myös nimikyltti valmiiksi.

Kaada kuoppaan vettä.

Miss American kaunis juurakko valmiina istutukseen. Istuta juurakko kuoppaan silmut ylöspäin.

Silmujen tulisi jäädä 3-5 cm pintatason alapuolelle. Kuvan bambutikku auttaa juurakon asettelussa istutuskuoppaan.

Silmujen ympärille kannattaa jättää tilaa vielä soralle. Soran avulla pintavesi kulkeutuu samantien alaspäin.

Peitä istutuskuoppa soralla kekomaiseen muotoon. Talven mittaa sora painuu ja sitä onkin hyvä lisätä vuosittain taimien suojaksi.

Sorakeko voi jäädä reilusti koholle penkistä. Talven aikana sora painuu ja sitä onkin hyvä lisätä taimille joka vuosi. Muista myös nimikyltti.
Pensaspionin istuttaminen
Pensaspionin istutuskuoppa tehdään samoin kuin ruohovartisilla pioneilla. Pensaspioni istutetaan kuitenkin mieluiten aikaisin keväällä ja niin syvälle, että jalonnuskohta jää n.10-15 cm maanpinnan alapuolelle. Toki istuttaa voi myös syksyllä, mutta silloin suositellaan pionin peittämistä kuivilla lehdillä ja risuilla, että juurtumiselle jää vähän lisäaikaa ennen talven tuloa. Näin pioni ehtii tehdä juuria myös jalonnuskohdan yläpuolelle, muodostaa uusia nuppuja ja vahvistua Suomen talvea varten. Mikäli asut pohjoisessa, voi pensaspionin istuttaa myös suureen ruukkuun ja talvettaa siinä pari ensimmäistä vuotta.
Tee mielellään kohopenkki tai istuta pensaspioni olemassa olevan penkin päätyyn tai loivaan rinteeseen. Paikanvalinta niin, että pioni olisi suojassa aamuauringolta. Näin se säästyy paremmin pakkasvaurioilta aikaisin keväällä. Myös varjostuskangasta voi käyttää keväisin, mikäli paikka on aamuauringossa. Myös kuumimpaan aikaan päivästä puiden/pensaiden osittainen varjo olisi hyväksi. Esim. rockii-pionit eivät pidä märkyydestä ja tarvitsevat hyvin läpäisevän maan. Talvisuojausta olkikatteella tai kuusenoksilla suositellaan ensimmäisinä vuosina. Anna pionille luujauhoa sekä syksyllä että keväällä, istuta hyvään, ravinteikkaaseen maahan.
Odota rauhassa keväällä, että lehdet puhkeavat selvästi. Sitten voit leikata kuivuneet/kuolleet osat oksista pois. Muista käyttää vain puhtaita välineitä!
Alla olevista linkeistä näet esimerkit, kuinka pensaspioni istutetaan ja leikataan.
(Pensaspionin leikkaus videoklippi on julkaistu kotisivuillamme Kelwaysin luvalla.)
Pionien ruukuttaminen
Jollet jostain syystä ehdi istuttaa pioneitasi syksyllä, voit ruukuttaa ne ja säilyttää joko kuivassa maakellarissa, kylmässä kasvihuoneessa tai lämmittämättömällä lasiterassilla.
Samoin, jos keväällä tai alkukesästä ostat pieneen purkkiin ruukutetun pionin, istuta se isoon ruukkuun. Säilytä ruukku auringolta suojattuna kesän yli. Voit joko laittaa sen terassille, jolloin voit huolehtia sen veden saannista paremmin, kuin jos se olisi istutettu penkkiin. Istuta pioni syksyllä, jolloin juurakko on levossa.
Valitse reilun kokoinen ruukku (kuvassa on 10 litran muoviruukku, jollaisia voit saada tai ostaa kukkakaupoista. Ne ovat tarkoitettu leikkokukkien kuljetukseen ja säilytykseen).
Klikkaa kuvia – saat ne avattua suurempina ja pääset lukemaan tarkemman ohjeistuksen.

Poraa tai kaiverra terävällä veitsellä muutama reikä ruukun pohjaan. Pohjalle kerros soraa tai lecasoraa liiallisen veden poiston helpottamiseksi. Valitse hyvänlaatuista multaa; ruusumulta sopii hyvin pioneille.

Täytä ruukku noin 1/3 mullalla. Aseta juurakko ruukkuun, sopivan multakummun päälle.

Lisää multaa niin paljon, että pioni miltei peittyy. Tunnustele hellävaraisesti sormin, että multaa on juurakon alla ja juurien välissä. Kastele, jolloin multa pakkautuu sopivasti. Anna kosteuden valua ja levitä multaan jonkun aikaa. Mullan tulee olla kosteaa, ei läpimärkää.

Pamauta ruukun pohjaa pari kertaa pöytää tai maata vasten, jolloin multa täyttää kaikki tyhjät tilat juurakon ympärillä.

Lisää multaa niin paljon, että ylimmät silmut ovat noin 5 cm mullan alla. Pamauta ruukun pohjaa pöytää vasten, jolloin näet, tuleeko multaa lisätä jonkin verran. Voit myös peittää pionin kruunun reilulla kerroksella soraa.

Säilytä ruukkuja ulkona kunnes lumi tulee. Suojaa mustat ruukut auringolta, juuret kärsivät liiasta lämmöstä. Laita vaikka pakkasharsoa peitteeksi tai aseta ruukku pahvilaatikkoon. Kun kevätaurinko alkaa lämmittää, voit, kun multa on sulanut jonkin verran, laittaa lumipallon ruukkuun kosteutta antamaan. Keväällä esiin nousevat pionin piipat ilahduttavat mieltä!
Taimen istuttaminen marraskuussa
Periaatteessa istuttaminen marraskuussa ei juurikaan poikkea alkusyksyn istuttamisesa. Vain vesi puuttuu. Kasteleminen on vaarallista, vesi voi jäätyä ja tukehduttaa taimen.
Jos maa on kovin jäässä, niin sitä voi joutua sulattamaan. Joskus lähellä joulua olen lämmittänyt saunassa multasäkkejä, ja käyttänyt niitä sulattamiseen. Se toimii hyvin.
Tänään ei tarvittu mitään temppuja. Jos on ajoissa liikkeellä, niin istutuskohdan voi suojata multasäkillä, niin maa pysyy varmemmin sulana ja istutuskunnossa.
Tässä kuvasarja marraskuisen päivän pionijuurakon istuttamisesta. Juurakko on tullut Amerikasta asti. Pitkä taival uuteen kotiin. Tervetuloa.












SIEMENTEN IDÄTYS
Pioninsiementen idätyspuuhia
Mitä tarvitset:
1. No pioninsiemeniä tietysti. Olen hommannut siemeniä monista eri paikoista. Omien pionieni siemenet kerään tarkkaan, olen tilannut siemeniä Maatiaiselta ja kokeilumielessä Ebaystä netistä. Pioniystävät ovat myös olleet siemenhommissa suuressa roolissa – olen paljon saanut kavereiltani erilaisia siemeniä – KIITOS!
2. Siemeniä voi idättää monissa eri materiaaleissa – rahkasammaleessa, vermikuliitissa ja perliitissä. Itse käytän perliittiä, koska se on vaan ollut jotenkin vaivattomin vaihtoehto. Kaikissa edellisissä voi hyvin idättää ja kokeiluja kannattaa tehdä eli pistää moneen eri alustaan, tehdä vaikka edellisistä sekoituksia eri suhteilla tms, niin kyllä niistä joku sitten toimii niin, että se on mieleinen itselle.
3. Minigrip-pusseja tai muita kosteudenpitäviä pusseja/rasioita.
4. Teippiä, johon voi kirjotella sitten nimiä. (Minä kirjoitan nimet yleensä sekä teippiin että vielä mustalla maalitussilla erikseen suoraa pussiin, koska olen mestariainesta nimiensotkemisissa).
Ja eikun toimeen...
Laitan perliitin likoamaan yleensä suunnilleen samoihin aikoihin kuin siemenet, jotta se imee mahdollisimman paljon vettä, MUTTA yhtä tärkeä juttu (ellei tärkeämpi) on ottaa perliitti siivilään reilusti ennen pussittamista, jotta se oikeasti päästää kaiken imemättömän/ ylimääräisen veden pois. Siemenet homehtuvat helposti, jos perliitti on liian märkää. Se hiostuu pussien seiniin pisaroiksi ja siitä tietää, että pitää antaa ilmaa pusseille ylimääräisen nesteen poistumista varten. Homman oppii nopeasti, kunhan vaan kokeilee vaan kaikkea sitkeästi. Minulle on monta kertaa jäänyt perliitti liian märäksi ja ei hätää – pussit auki joksikin aikaa, jotta ylimääräiset nesteet haihtuvat pois.
Samoin, jos perliitti jää liian kuivaksi, niin teelusikalla vaan pistää hiukan vettä pusseihin, niin taas siemenet pärjäävät vallan mainiosti.
Siemenet ovat olleet uiskentelemassa yön yli ja otan ne myös siivilään (eri siivilä) ja annan olla siinä hetken aikaa. En ole mikrotarkka ihminen, joten yleensä siemenet ovat siivilässä sen aikaa, kun annostelen perliitin pussiin ja teippailen nimilappuja ja kirjoittelen tussilla nimiä pussin kylkeen. Yleensä osa siemenistä painuu lasin pohjalle ja osa jää kellumaan pinnalle. Tässä vaiheessa erottelen ne ja kirjoitan pussien kylkeen, että kumpia ne ovat – ”uponneita” Lemon Chiffoneita tai ”kelluneita” Lemon Chiffoneita. Molemmista on tullut itäneitä. Yleensä ”uponneet” siemenet itävät paremmin.
Myös ns. tuoreet siemenet itävät minusta vanhoja siemeniä paremmin ja tämä tarkoittaa sitä, että tänä syksynä kerätyt siemenet itävät vuosia sitten kerättyjä siemeniä paremmin – minun kokemukseni mukaan.
Ja totuuden nimessä olen aina välillä ollut niinkin hätäinen, että en ole ehtinyt edes liotella siemeniä ja nekin ovat erilaisilla menestyksillä itäneet pusseissa.
Siemenet sitten pussiin ja pussin suu kiinni ja sitten laitan ne vaan muovipussiin tai mitä nyt sattuu olemaan hollilla.
Pussikassi vaatekaapin perälle pimeään huoneenlämpöön ja unohdan ne sinne kokonaan muutamaksi kuukaudeksi. Yleensä laitan siemenet pusseihin loka-/marraskuussa. Eipä silti olen laittanut niitä tammikuussakin ennen kesää ja siemenet ovat ehtineet itää. Luulen, ettei ole mitään parasta-ennen-päivämäärää – aina vaan kannattaa laittaa. Monta kertaa olen löytänyt joulusiivouksessa vaan jonnekin unohtuneita siemeniä ja sitten löydoksen tehtyäni, laittanut ne päivämäärällä varustettuina pusseihin itämään. Osa on ehtinyt itää ja osa ei.
Monet tarkistavat pusseja parin viikon välein. Itse en niin tee. Alkuun katson ne läpi viikoittain kuukauden ajan ja yleensä avaan pussit joksikin aikaa sen vuoksi, että perliitti on ollut liian kosteaa. Alkuhuuman laannuttua saatan kerran kuussa käydä pussit läpi. Mikäli näyttävät/tuntuvat liian kuivilta, niin lisään vettä.

Maatiaiselta tilaamiani siemeniä.

Omasta pionilasta kerättyjä siemeniä.

Ohessa Perliitti-pussit, pakasterasioita (kokeilu) ja innokas apulainen.

Siemenpusseja, joissa on perliitit ja siemenet.

Itäneitä pioninsiemeniä perliitissa.

Itäneitä siemeniä eroteltu perliitistä. Siemenet menossa purkitukseen.

Tyhjät maitopurkit kannattaa kerätä talteen. Niistä saa itäneille taimille hyviä purkkeja.
Siemeniä menee myös aina välillä homeeseen. Erotan ne kylmästi pois ja tietysti pehmenneet – sen vaan tuntee sormituntumalla ja kyllä ne sieltä sitten erottuvat – ei hätää.
Vaatekaappivaiheen jälkeen otan pussit jääkaappiin ja annan olla siellä sitten sen 3kk. Kaikki siemenet purkitan – ovat itäneet tai ei. Kyllä ne joku vuosi sitten hoksaavat ruveta itämään ja kasvamaan. Ja ei muuta kuin purkittamaan itäneet siemenet.
Täysin oman kokemukseni eikä todellakaan minkään tieteellisen tutkimuksen tuloksena, olen tullut siihen tulokseen, että siementen pitää vaan saada olla rauhassa. Mitä paremmin olen ne unohtanut sitä paremmin ne ovat joka kerta itäneet. Maalaisjärkeni mukaan liika liikuttelu ja pöyhiminen häiritsee niiden itämistä. Olen mielelläni väärässä tässä asiassa, mutta meijän mäejellä homma on vaan toiminut näin.
Eikä tämä nyt tämmöisenä omana huvina mitenkään monimutkaista ole. Kaikesta saa monimutkaista, jos haluaa ja tykkää, mutta idättäminen on aika lailla yksinkertaista hommaa. Silloin kun aloitin itse, niin olin lukenut netistä huonolla englanninkielentaidollani amerikkalaisilta sivuilta jonkinlaisia ohjeita ja niillä sitten lähdin vaan kokeilemaan ”hitti ja huti”-meiningillä.
Summa summarum. Jos Sinulla on kuivia siemeniä – pistä ne vuorokaudeksi vesilasiin, ota ne pois sieltä ja laita kosteaan siivilöityyn perliittiin minigrip-pusseihin, unohda ne vaatekaappiin kolmeksi kuukaudeksi ja sitten otat ne jääkaappiin kolmeksi kuukaudeksi ja sitten purkitat – odotat maan lämpenemistä ja viet ulos jonnekin kasvamaan, missä ne saavat olla kehittyä rauhassa. Kasvu tarvitsee rauhaa ja pionitkin tarvitsevat rauhaa ja tietysti aikaa. Hetkessä ei tapahdu mitään ja monesti olen itse luovuttanut ja hoksannut seuraavana vuonna, että ”Vitsit, mikä tässä purkissa kasvaa” ja se on sitten yllättänyt ja ollutkin edellisvuonna purkittamani siemen, jonka olen luullut jo menetetyksi.
P.S. Ei tule suurta vahinkoa, jos ei onnistu ensimmäisellä eikä toisella kerralla. Harrastamisen pitää vaan olla hauskaa ja tuottaa itelle mielihyvää – harrastajalle tämä ei ole mitenkään niin vakavaa. Ne Virheet opettavat eniten ja ilman niitä Ne Onnistumiset eivät tuntuisi niin ihmeellisiltä Näin sen näen ja menen pistämään perliittiä likoamaan. Enkä tiedä sitten risteytyshommista mitään, jotta niistä voivat sitten semmosia juttuja kokeilleet, kertoa omat kokemuksensa.
Ystävällisin terveisin
Marjukka Vähä-Ettala
harrastelija-/kokeilija-/elämäntapapionisti Kodisjoelta
(Rauman ja Laitilan välistä)
Ruukkutaimen istutus
Ruukkutaimia voi istuttaa koko kesän, kunhan pionipenkin olet perustanut. Istutusvälineiksi tarvitset lapion, luujauhoa ja vettä. Alla olevassa kuvasarjassa istutetaan P. Seraphimin taimi.



Syvyydeksi riittää ruukun korkeus. Muista tiivistää pohja polkemalla, jotta taimi ei vajoa.


Lisää kastelukannullinen vettä kuoppaan. Hyvin perustetussa penkissä se menee kuivana kesänä samantien läpi.

Kastelin myös ruukun, koska se oli rutikuiva. Kuivana taimi ei irronnut purkista.

Multa tiivistetään kuopan pohjaan polkemalla. Niin taimi pysyy istutuksen jälkeen penkin tasossa eikä vajoa.

Imusuonet näkyvät juuripaakun pinnalla, kun taimi on hyvin juurtunut ja valmis istutettaviksi.

Taimen juuripaakun pinta tasoitetaan samaan tasoon kuin penkin pinta.

Lisää lopuksi sora juurelle keoksi. Se suojaa liialta kosteudelta ja estää veden jäätymisen pionin tyvestä.


Tämä taimi on juurtunut isojen pionien alla. Elokuun aurinko voi olla pistävä joten lisäsin sille vielä lisävarjoa suojaksi.
Pensaspionin talvi- ja kevätsuojaus
SYKSYLLÄ:
Jos sinulla on nuori tai vasta istutettu pensaspioni, voit hyvin suojata sen talvella kasaamalla kuivia lehtiä, kuusenoksia, perennojen jäännöksiä (ei juuria ja multaa) sen juuren päälle. Laita pala kanaverkkoa ja pari kiveä päälle tai laita verkko ympärille keppien tukemana, jottei tuuli vie suojusta ja jotta verkko pysyy paikallaan. Nuorten pensaspionien uusi kasvu tapahtuu useimmiten juuresta; korkeammat oksat selviävät harvemmin ensimmäisistä talvista.
KEVÄÄLLÄ:
Kun päivät lämpenevät, on yöllä vielä pakkasasteita, joten pensaspionit on hyvä suojata pakkasharsolla. Auringon lämpö herättää uinuvat nuput, ja kun lämpötila laskee pakkasen puolelle, solujen seinämät eivät ehdi reagoida lämpötilan vaihteluihin, vaan rikkoutuvat, ja soluneste valuu ulos johtaen nupun kuivumiseen. Tästä syystä suosittelevat monet pensaspionien istutusta paikkoihin, joihin ei aamuaurinko yllä. Illalla lämpötila tasaantuu hitaammin. Suojaamalla pensaspionisi pakkasharsolla varsinkin auringon lämmöltä ja liialta valolta pelastat pensaspionin kukat silmiesi iloksi.



Juurakon jakaminen
Juurakon jakamisen aika on syksy. Tämä juurakko on tullut meille pioniystävän puutarhasta syksyllä 2016. Hän sanoi sen olevan Green Halon siementaimi.
Taimi kukki viime kesänä. Jännittäväksi tilanteen teki kukkien erilaisuus. Taimi kukki yksinkertaisena valkoisena ja kerrottuna vaaleanpunaisena. Tämän juurakon jakamisen tavoitteena on erityisesti tarkastella silmuja ja juuria.
Juttelin juurakoiden jakamisesta Alaskan ammattilaisten kanssa. Heillä kierto on 5 -6 vuotta. Kysymyksessä on pionipuutarha, joka toimittaa leikkokukkia ja juurakoita yrityksille ja yksityisille. Tämä nyt ylösotettu juurakko on kasvanut paikallaan vasta kolme vuotta. Se on siis vielä pieni jaettavaksi. Motiivi onkin eri. Muuten näin pientä ei saisi vielä jakaa. Eikä jaettavaa ollutkaan. Irroittelin vain erilaiset juurakot toisistaan.

Jaettava taimi kukki kesällä 2019 ensi kertaa. Kukat olivat täysin erilaisia! Tämä on motivaatio ottaa ylos tämä taimi jo kolmen vuoden jälkeen.





